Na plný plyn na plyn
Není pochyb o tom, že
Renault Mégane se u nás těší značnému zájmu. O jeho kvalitách se už přesvědčila
řada motoristů. Málokdo však ví o tom, že i s tímto vozem se dá jezdit na
alternativní pohon, přesněji na zemní plyn. Při testu na jihočeských silnicích
se plně potvrdilo, že nic ze svých vlastností neztrácí.
Renault Mégane 1,6
působí velice dynamickým dojmem. Tyto rysy mu bezesporu dávají oblé tvary
karosérie. Vnitřek automobilu si nijak nezadá s exteriérem. Příjemný interiér je
pokračováním jakéhosi elipsovitého designu celého vozu. Přitom s velkým
konstruktérským citem jsou řešena sedadla, přístrojová deska a především vše
potřebné k ovládání vozu. V našem případě ve výbavě nechybělo elektrické
stahování oken, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek ani autorádio s
ovládáním na volantu. Samozřejmostí standardu jsou u vozu Renault Mégane 1.6
výškově stavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, jehož opěradlo
lze rovněž upravovat v bederní části, což snižuje únavu z dlouhých cest.
Příjemný volant, který
padne do rukou, má ve svém středu zabudován airbag pro řidiče, když airbag pro
spolujezdce lze najít v nabídce mimořádných výbav. Při jízdě jsme ocenili snadné
a přesné řazení rychlostních stupňů. Krátký chod řadicí páky jen doplňuje
sportovní charakter tohoto rodinného automobilu nižší střední třídy.
»Šestnáctistovku« bychom označili za optimální motor pro tento vůz. Kromě velmi
příznivé spotřeby, je dostatečně »živá« i při plně obsazeném voze.
Na této skutečnosti se
ani při používání zemního plynu (CNG) nic nemění. Mégan 1,6 na CNG to ptvrdil na
silnicích v okolí Zlaté Koruny, Českého Krumlova a Lipna. Ať to bylo na rychlé
jedničkové komunikaci nebo na úzkých, klikatých silnicích s četným stoupáním a
klesáním nebyl prakticky rozdíl mezi pohonem na benzín nebo zemní plyn. Pravdou
je, že motor nebyl, zejména ve stoupáních a při předjížděcích manévrech, tak
ostrý jako benzínový. Tato "nectnost" se však dá snadno eliminovat včasným
přeřazením na nižší rychlostní stupeň.
Každopádně se zásluhou Jihočeské plynárenské, a. s. objevuje velmi zajímavá varianta oblíbených vozů Mégane. Zařízení umožňující používání zemního plynu CNG a současně i benzínu pracuje zcela automaticky. Jeho přítomnost signalizuje pouze malý přepínač na levé straně přístrojové desky a pod kapotou motoru skryté plnicí hrdlo nádrže.
Pořižovací cena není sice nejlevnější, ale rozhodně ji vynahradí obrovská dojezdová vzdálenost takto upraveného auta.
Na nádrž zemního plynu (je umístěná v zavazadlovém prostoru) se dá ujet mezi 200 - 250 km. Přičteme-li k tomu nádrž benzínu dostaneme se k tisícovce ujetých kilometrů bez tankování.
Když
vezmeme v potaz, že jeden ujetý kilometr na CNG přijde na 67 haléřů (kilogram
CNG stojí 14,70 Kč) pak je to výzva, která stojí za povšimnutí.
Základní technické údaje:
Motor: čtyřválcový, šestnáctiventilový s elektronickým vstřikováním
Objem: 1580 cm3
Max. výkon: 66
kW (90 k) při 5000 ot./min.
Max. rychlost: 184 km/h
Zrychlení z 0 - 100 km/h: 11,5 s
Rozměry (d, š. v): 4129 mm, 1699 mm, 1420 mm
Celk. hmotnost: 1625 kg